gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Napló

SZNHÁZI VILÁGNAP 2013 - ÜZENET ÉS KÜLÖNLEGES PROGRAMOK

2013.03.25. 13:47

   1957. március 27-én volt a Párizsban működő Nemzetek Színházának évadnyitója. 1961-ben a Nemzetközi Színházi Intézet bécsi közgyűlése által elfogadott határozat alapján e napon van a Színházi Világnap, amelyet 1978-tól a világ valamennyi országában az előadások előtt felolvasott üzenettel köszöntenek. A színházi világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a színházművészet fontosságára, tisztelegjen a színészek, a színházi dolgozók előtt, kérje a közönség szeretetét és támogatását.

Dario Fo, Nobel-díjas olasz drámaíró, rendező, díszlet- és jelmeztervező Színházi Világnapi üzenete, 2013:

   Hajdanán a hatalom intoleráns volt a komédiásokkal, és elkergette őket az országból. A színészek és a társulatok ma azzal kínlódnak, hogy helyet, színházat és közönséget találjanak; és mindennek a válság az oka.
   A hatalmon levők tehát már nem akarják ellenőrizni és korlátozni azokat, akik iróniával és maró gúnnyal fejezik ki magukat, mivel a színészeknek se terük, se publikumuk nincs, akihez szólhatnának.
Ezzel szemben a reneszánsz korában, Itáliában a hatalomnak nehéz dolga volt, amikor féken akarta tartani a komédiásokat, mert azok nagy népszerűségnek örvendtek.
   Köztudott, hogy a Commedia dell’Arte színészeinek tömeges elvándorlása az Ellenreformáció korában következett be, amikor elrendelték a színházi terek elpusztítását, különösen Rómában, ahol a szent város meggyalázásával vádolták őket. XII. Ince pápa, a polgárság konzervatívabb és a klérus magas rangú képviselőinek kitartó nyomására 1697-ben elrendelte a Tordinona színház bezárását, amelynek színpadán a moralisták szerint a legtöbb obszcén előadást játszották. Az Ellenreformáció korában, az Észak-Itáliában működő Carlo Borromeo bíboros tevékenységének nagy részét a „milánói hívek” megváltásának szentelte, méghozzá úgy, hogy különbséget tett a művészet, mint a szellemi nevelés legmagasabb formája és a színház között, amely szerinte a szentségtörés és a hiúság megnyilvánulása. Egy – a munkatársaihoz írt – levelében, amit emlékezetből idézek, többé-kevésbé a következőket fogalmazza meg:
   „Mi, akik a mérgező gyomok elpusztítására vállalkozunk, megteszünk minden tőlünk telhetőt, hogy tűzre vessük a gyalázatos szövegeket, hogy kitöröljük ezeket az emberi emlékezetből, és üldözzük azokat, akik mindezt kinyomtatják. Nyilvánvaló azonban, hogy amíg mi aludtunk, az ördög újra meg újra megújuló ravaszsággal munkálkodott. Mennyivel mélyebben hatja át a lelket az, amit a szem lát, mint ami az ilyen könyvekben olvasható! Mennyivel súlyosabban rombolja a fiatal fiúk és lányok elméjét a kimondott szó és az azt kísérő gesztus, mint a könyv lapjain olvasható holt szavak. Következésképpen sürgősen el kell űzni a városainkból a színészeket, ahogy ezt a nemkívánatos személyekkel tesszük.”
   Éppen ezért a válság megoldására az az egyetlen reményünk, hogy üldözni kezdenek bennünket és főleg azokat a fiatalokat, akik színházzal akarnak foglalkozni: így kialakul majd a komédiásoknak és színházcsinálóknak egy új diaszpórája, amely a tiltásokból minden képzeletet felülmúló erényt farag, és új színházat hoz létre.

  

MISKOLCI NEMZETI SZÍNHÁZ


26-án, az Úri muri előadás előtt 18.40-től: Így készülünk a Színházi Világnapra – 10 perces színházi akció a Nagyszínház főbejárata előtt… fölött…

Márc. 27.

09 órától
Városi (aszfalt) színház: Itt-ott felbukkannak így-úgy színészeink. Figyelje a villamosokat és a belvárosi, forgalmas csomópontokat!

10.00 órától
Amit soha máskor nem mutatunk meg - régen, vagy soha nem látott fotók a csipeszek alatt.

10.00 órától
Ping-pong verseny kizárólag jelmezben (Bádogember vs. Madárijesztő, Rómeó vs. Júlia, Diótörő vs. Sir kán, a tigris – és ahogy tetszik)

16.00 órától
Színházi Világnapi kulisszajárás Kokics Péterrel - regisztráció a Jegyirodában.

17-00 órától
Játékszíni játékok, komoly kamaszoknak, bohó felnőtteknek

  • Színházi korszakok, stílusok – gyors keresztmetszet
  • Gyorsöltözés verseny. Időmérés kötelező!
  • Hogy töltik a színészek a 2 perces próbaszünetet. Verseny.
  • Színházi villámrandi. Nekünk 2 perc is elég! De abból minél több!
  • Dalok a színházról
  • Kipróbálna egy igazi súgót?

    Regisztráció a Jergyirodában!


A fenti programok ingyenesek.

Március 27-én a Jegyirodában 20 %-os kedvezménnyel lehet váltani jegyeket a Határtalan Napok előadásaira és a POSZT versenyprogramjába beválogatott A vágy villamosa című produkcióra.

Dario Fo idei üzenetét az előadások előtt Szirbik Bernadett és Salat Lehel olvassa fel. Ezen az ünnepi napon minden korosztálynak kínálnak programokat. Délelőtt  az Óz a nagy varázsló, este a Nabucco és A vágy villamosa lesz látható.

 A Gárdonyi Géza Színházban sajnos nem lesznek ünnepi programok a Színházi Világnapon. Délután 15.00 órától Howard Lindsay - Russel Crouse - Richard Rodgers - Oscar Hammerstein: A muzsika hangja című musicalje látható.
 

Még nincs hozzászólás.
 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások