gardonyiszinhazblog
tmutatk

 
Sznhztrtnet

 
Men
 
Keres
 
search engine by freefind
 
Magamrl

 

1987 ta - amita Egernek jra van nll trsulata - minden darabot lttam, tbbszr is, akr huszonvalahnyszor. Sznhzi trgy rsaim, kritikim a Heves Megyei Nap sznhzi mellkletben 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a mellklet megsznse ta is elfordultak klnbz lapokban, ma pedig internetes portlokon. 2000 tavaszn egy elads vgn nagy meglepetsemre a sznpadra szltottak a darab szerepli, rks Nz cmet kaptam tlk. Termszetesen nagyon meghatott, bszke vagyok r. Mindenkit tisztelek, akr sznpadon van, akr a httrben dolgozik a sznhz csodlatos vilgban. Magamat is ers szllal ehhez a vilghoz tartoznak rzem. 2010.04.05-n indtottam a blogot. Remlem, kirdemli az Olvas folyamatos rdekldst. J.F.

 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
* Sznhzi portrk az egri trsulatbl

JNS PTER DRAMATURG (2010)

    „Mihail, most ezt te lernd, ha mg lnl?”

 A sznhzkedvelk ismerik ezt a fogalmat: dramaturg, de ha pontosan meg kellene magyarzniuk jelentst, dnt rszk valsznleg zavarba jnne. Jns Pter a Grdonyi Gza Sznhz dramaturgja. Ismeretsgnk sok vvel korbbrl datldik, amikor mg nem dolgozott ebben a szakmban, de kapcsolata mr akkor is volt a sznhz vilgval, amint ez beszlgetsnkbl is kiderl. Vilgos, kzrthet s lvezetes megfejtst adja most annak, mit is rejt magban ez a foglalkozs.

 

  A sznhz nagyon rdekes mfaj – mi szcsvei vagyunk valaminek.
  A dramaturg az esetek 80-90 szzalkban mr megrt szveggel foglalkozik. Felvetdik a krds, mit, mirt kell mg azzal foglalkoznia. Ez egyrszt technikai dolog. Ha – mondjuk - egy 5 felvonsos Shakespeare darabra gondolunk, taln a Hamletre - ami krlbell 200 oldal - ha az els bettl az utolsig eljtszannk (br ilyen is van), akkor az egy hossz-hossz elads lenne. Teht a 2-3 rs sznhzi egyttlthez kell valahogyan igaztani. Ezrt „hz” az ember. Nyilvn nem rnzsre, a hasra csapva szed ki oldalakat, ennl ez komolyabb dolog s mindig fgg az aktulis helyzettl. A pldnl maradva, valsznstheten tbb ezerszer eladtk mr a Hamletet a sznhztrtnetben, s nagyon valszn, hogy nem volt kt ugyanolyan elads. Ez azrt van, mert a sznhz alkalmazott mvszet, valaki adott neknk egy mr ksz trtnetet, de a sznhz mvszete nem lenne l, ha nem arrl szlna, hogy az alkotk, rendezk, sznszek, dramaturg - s sorolhatnnk mg a kzremkdket, elmondjk vlemnyket a vilgrl. Az az rdekessge s izgalma a dolognak, hogy mg egy fest, egy zeneszerz, egy klt egyedl van s a semmibl sajt maga teremt, addig a sznhz valakinek a trtnetbl teszi ezt. Nem lehet a dramaturg munkjt elmagyarzni a sznhz egsze nlkl s a sznhz lnyegnek krljrsra tett ksrlet nlkl. Kell, hogy az alkotcsapat rendelkezzen valamilyen vzival az adott trtnetrl – a mondanival, zenet, koncepci kifejezseket szoktk hasznlni erre a vzira. Tudni kell, mit, mirt s hogyan akarunk elmeslni, s ehhez – noha nagyon furcsn hangzik - rgy az a Shakespeare darab vagy brmi ms. Nyilvn nagy alzattal fordul az ember az alapanyaghoz, de mindig megprblja beletenni a sajt mvszi egynisgt…

Mi a szemlyes munkamdszered?

   n ltalban lelk a rendezvel az olvasprba eltt j esetben egy vvel, minimum fl vvel, rosszabb esetben sajnos csak egy-kt hnappal s elbeszlgetnk arrl, mit akarunk mondani ezzel az eladssal, mirt fontos neknk, mit jelent neknk. n azt szeretem, ha az alkot ezt egy mondatban meg tudja fogalmazni. S ha megvan ez a koncepci, akkor a dramaturg ahhoz kpest kezd el dolgozni. Azokat a szlakat ersti, amelyek altmasztjk ezt a gondolatmenetet. Emellett nyilvn tudnom kell, milyen a trsulat sszettele, ki milyen karaktert kpes eljtszani s hogyan. Lehet, hogy az eredeti szveget kicsit meg kell „gyrni”, s ebbe sok minden belefr. Akr belerni is lehet, hozztenni, rvidteni, tpakolni jeleneteket, ha a logika gy kvnja meg - vatosan. Az emltett technikai okon tl tnyleg az alkot szabadsg jogn…

Csakhogy a nzk egy j rsze nem rti, vagy furcsllva fogadja ezeket a beavatkozsokat.

   Ez nagyon fontos krds, mert valban gy van, pedig a sznhzi vilgban ez termszetes. Kt-hrom ve jtszottuk Hy Jnos A Pityu bcsi fia cm darabjt. Eljtt a szerz s azt mondta: n ezt megrtam, azt tesztek vele, amit akartok. n a prbkrl eltnk, mert tudom, hogy csak korltoznlak, megbilincselnlek, rossz irnyba befolysolnlak titeket, egyfolytban azt figyelntek, ha itt lne a szerz, hogy most ez vajon tetszik-e.
   A laikus nem tudja, hogyan zajlik egy prbafolyamat. Elkezdjk mondani, tanulni, prblni a szveget s kzben derl ki, hogy az r ltal megrt mondat a mi szereposztsunkban, az adott sznsznek nem ll jl… egyszeren nem illik a karakterhez. Vagy a prbn kiderl, hogy bizonyos szvegrszeket nem tudunk igazn jl megfejteni, s ki kell hagynunk, mert nem tudunk vele mit kezdeni. Ha egy regnyt olvasunk, ott minden le van rva, a helyszn, a krnyezet, a szereplk klseje, gondolataik, lelki rezdlseik – mindez a sznhzi szvegben nincs, csak az van lerva, ami elhangzik. A prbafolyamat szl arrl, hogy mit rthetett ezalatt a szerz, mit gondolhat a karakter s a mi eladsunkban mit fog gondolni. Az adott mondatot mrgesen mondja vagy ironikusan vagy viccknt. Ez a sznhz furcsasga - hogyan lehet hnek maradni egy drmarhoz, amikor nem tudjuk mit gondolt. Sejthetjk, mindenkinek van elkpzelse s nyilvn egy hres, ismert darab esetben – utalva ismt pldaknt a Hamletre – a nznek van egy prekoncepcija, azt vrja vissza. Vagy ltta, mondjuk Kenneth Branagh kosztms, renesznsz feldolgozst s ismt azt vrja… ppen Shakespeare az egyik olyan szerz, akinl gyakran kikri magnak a nz, hogy „nem az igazit jtszottuk.” „Mirt ltnyben, aktatskval rohangltak a szereplk?” Neknk pedig, a sajt sznhzi szempontunkbl ezt a krdst nagyon nehz rteni, mert mi az, hogy igazi Shakespeare? egyrszt a prbeszd mondatait rta le, de hogy azok milyen karakterek, milyen miliben lnek, azt rszben mi talljuk ki. Msrszt Shakespeare, amikor rendezett, a sajt kornak embereiknt kpzelte el Antoniust s Kleoptrt is – teht amikor mi kortrs krnyezetbe rakjuk egy darabjt, tulajdonkppen gondolatilag hek vagyunk hozz. A sznhz, mint l mvszet, valahol mindig a sajt korhoz s korrl kell szljon. Ha Shakespeare lne, akkor - mivelhogy sznhzi ember volt, rendezett is -, is egyetrtene ezzel. Csak ht ezt tnyleg nem tudja minden nz, ezrt j, hogyha idnknt megprbljuk belecspgtetni a kztudatba. A sznhz interpretci, van egy vz, amelyet mi tltnk meg tartalommal, szuvern alkotkknt, s munknk rtelme ppen ez.
   n ott vagyok az els olvasprbn, majd egy darabig nem, s csak hetente egyszer megyek be. Aki naponta 2x4 rban dolgozik a darabon, egy id utn mr nem ltja magt kvlrl. A dramaturg erre is j – ha a rendez partner ebben –, hogy nha friss szemmel rnzzen, s lssa, j irnyba megy-e a dolog, vagy sem. Szoktk mondani, hogy a dramaturg a rendez bartja. Nagyon szeretem ezt a meghatrozst. n talltam Egerben egy embert, Szegvri Menyhrtet, aki tnyleg a bartom. Fantasztikusan j munkakapcsolatban tudunk dolgozni, rengeteget tanultam tle, mondhatom, hogy a szakma nagyon nagy rszt – s egyms gondolatait is kitalljuk.
   Az Ivn, a rettent cm Bulgakov darabot nhny ve jtszottuk, ezt is rendezte. Ebben 30-40 szzalk az n szvegem volt. Nem azrt, mert Bulgakov rossz szerz, hanem mert Elbert Jnos maga idejben zsenilis fordtsa mr 30 ves volt s kzben a nyelv - mai felgyorsult vilgunkban klnsen – vltozik, szavak hasznldnak el, mst jelentenek kifejezsek, kicsit t kellett mstani pldul a ponokat, amelyek ma mr csikorogtak. Szerencsre vgig azt reztem, hogy h maradok Bulgakovhoz. Nagyon rdekes alkotfolyamat, amikor gy beler az ember. Ezen egy nyron keresztl dolgoztam, s fokozatosan adta meg magt a szveg.  Elszr nehezen talltam a fogdzkat, de miutn egyre tbbet beszlgettem a rendezvel s egyre tisztbb lett, mit akarunk elmeslni, tisztultak a helyzetek, a karakterek, mr szereposzts is volt, lehetett azon is gondolkodni, melyik sznsz szjbl hogyan fog hangzani az a mondat, lehetett kln nyelvezetet keresni neki, kln stlust, szavakat. Beindult. Azt reztem hrom hnapon keresztl – s ez nagyon nagy boldogsg volt -, hogy Bulgakovval beszlgetek. Elolvastam jra sszes hozzfrhet mvt. s ahogyan egyre tbbet tud az ember, egyre jobban ltja maga eltt az eladst, egyszerre diktlni kezdenek a figurk. Diktlni kezd Bulgakov. Ott van is s nha az ember megkrdezi: „Mihail, most ezt te lernd, ha mg lnl?” Egy id utn az ember kezd „bulgakovul” rni , csak mai vltozatban… Nagyon furcsa… A Sznhzi regnyben maga is r errl a folyamatrl.
   Ugyanez megtrtnt tavaly a Kerti mulatsg cm Horvth Pter – l szerz – darabbal. Bulgakov mr nem tudott protezslni, de tudott volna. Sajt regnybl rta sznpadra. Itt is – mint ltalban - Szegvri Menyhrttel dolgoztam. Nagyon tetszett neknk a darab, de kicsit kaotikusnak reztk. Elvettk a regnyt s gy lttuk, sok nagyon j rsz van, amit nem tett t. Elkezdtk prbeszdestve visszapakolni, st mr komplett jeleneteket rtunk bele. Itt meg a darab Bres r nev szereplje kezdett el beszlgetni velem, valami hinyzott s kvnta az j jeleneteket. (Ez is elrte a 40 szzalkot - ki is rtuk mindkt esetben, hogy Jns Pter egri vltozata.) Munka kzben el sem mertk kldeni a szerznek, csak a vge fel, vatos megjegyzssel arrl, hogy kicsit belepiszkltunk. Az els reakcija az volt, hogy kr kt ht gondolkodsi idt, majd megjtt a vlasz, hogy mehet, Elszr nem ismert r a sajt szvegre s dhngtt, de lehiggadva rjtt, hogy h maradtunk hozz. Mert igazi is sznhzi ember!
   A szveg szintjn teht gy mkdik kzre a dramaturg. (Persze az emltett kt plda extrm eset volt, ennyire mlyen nem kell minden darabba belenylni – olyan is van, hogy olyan tkletes az eredeti, hogy egy bett sem tudunk kihzni belle.) Msik feladata a rengeteg olvass s vlaszts a szvegekbl, hogy egyltaln mit jtsszunk.

Nem a Grdonyi Gza Sznhz volt az els llomsod a sznhzi plyn…

   rdekes vargabetkkel kerltem ide. Nmetorszgban kezddtt.
   Mindig is rdekelt ez a vilg, pici koromtl mindig benne voltam valamilyen amatr sznjtsz csoportban, vekig jrtam egy hatvani olvastborba, amelyet Kocsis Istvn volt knyvtrigazgat – msodik desapm – vezetett, ahol az erdszli pajtban mindig eladtunk egy-egy szndarabot. Debrecenben, az egyetem alatt is jtszottam kt csoportban is, majd  egyszer elksrtem akkori bartnmet egy harmadikba, ahol sznszkedett. Egy hromszemlyes darabot jtszottak, azzal a naivitssal, hogy k magukat rendezik. n meg, amg vrtam r, egyre tbbet szltam hozz, mondogattam valamit, mg egyszer csak azon vettk szre magunkat, hogy n vagyok a rendez. (A sznszek szoktk mondani, hogy az lett a rendez – valamikor a 19. szzadban, hiszen addig nem volt –, aki rossz sznsz volt, ezrt lekldtk a sznpadrl s onnan elkezdett belebeszlni.)
   Magyar-angol szakon vgeztem, majd egy v utn a szerelem kivitt Nmetorszgba. A felesgem ketts llampolgr. A 90-es vek kzepn voltunk, nem fogadtk el ott a diplommat, s valamibl lnnk kellett, voltam n minden, mosogattl pincren s mozi takartn keresztl postsig. Mgnem egy nap feltettem magamnak a krdst, mit csinlok - gondolkod, rtelmisgi ember ltemre… Huszonht vesen jragondoltam az letemet. Mi rdekel, mit szeretek? Eszembe jutott a sznhz s 3-4 hnapot rsznva felkszltem felvtelire rendez-szakra. Jelentkeztem Frankfurtba s Bcsbe. s mindkt helyen ugyanaz trtnt velem! Odakint nem gy van, mint Budapesten, hogy a klnbz rostavizsgk kztt eltelnek hnapok, hanem egy ht alatt lezavarnak mindent. Az els fordulban Frankfurtban be kellett kldeni egy darab-elemzst s egy rendezi koncepcit. Ezt megtettk 3000-en, gyakorlati felvtelire behvtak 800-at s ht napon keresztl naponta hazakldtek valamennyit, mg maradtunk hrman. Kettt vettek fel s n voltam a harmadik. Bcsben az utols napra t maradt – ngyet vettek fel s n voltam az tdik. Mind a kt helyen azt mondtk, hogy felvehetnnek, csak az a baj hogy tl ksz vagyok (nem formlhatnak gy a maguk kpre, ahogyan akarnak, mert nagyon is konkrt elkpzelseim vannak mr a sznhzrl) s tl reg – br azt is mondtk, hogy nekem egybl sznhzhoz kellene mr mennem, ott lenne a helyem. 27 vesen nem szvesen hallja az ember, hogy reg s egy kicsit gy reztem, ketttrt az letem. A felsgemnek – aki nagyon okos asszony – ksznhetem, hogy mgiscsak bekerltem a sznhzi vilgba. Azt mondta, menjek vissza s krjem rsba a kt dkntl a vlemnyket. Meg is kaptam - teht kezemben volt kt ajnls a kt egyetem vezetjtl. rtam tbb sznhznak s Bonnbl jtt egy pozitv vlasz. Elszr csak bejrtam prbkra – fizetst sem kaptam -, majd rendezasszisztens lettem, Heilbronnban, ksbb Mnchenben (ott jtszottam is)… Mindez j iskola volt. A hrom nmetorszgi sznhzban azonban mindenhol gy alakult, hogy valami vlts trtnt a sznhz ln s n kikerltem onnan. Mg egy vet tltttem kint, nem volt mr sznhzi munkm, a felsgem kisbabt vrt, knzott a honvgy - s ekkor az desapm, Jns Zoltn, egy beszlgetsben megemltette itthon Csizmadia Tibor igazgat rnak, hogy van egy fia, aki ilyen helyzetben van, s szerencsm volt – csrgtt egyszer csak a telefonom, az igazgat r volt s megkrdezte, lenne-e kedvem dramaturgnak lenni Egerben. Volt…
   Hogy dramaturg vagyok, az tulajdonkppen teht vletlen. Ilyen lls volt. De a j sznhzi embernek nem egy dologhoz kell rtenie. n tudok vilgtani, ha turnra megynk megfogom a dszletet s pakolom, tisztban vagyok a trgerekkel (* dszlettartk), az egsz sznpadi gpezettel, dszletet is tudok kitallni (ha megtervezni nem is, mert nem vagyok dszlettervez, de el tudom mondani, mit szeretnk…), tudok rendezni, rtek a szveghez (privt rok is), olvasott vagyok, hiszen magyar tanr az els diplomm s egybknt is rengeteget olvasok…
   A j sznhzi ember szerintem komplexen rt a sznhzhoz.

 

 

 

Kommentek & vek
Friss hozzszlsok
 
A blog kzssgi csatorni


 
  
 

 

 
Lezrt szavazsok